Nadpozemské šachy

AlphaZero se naučil šachy za čtyři hodiny a porazil stávajícího mistra světa šachových programů

Mimozemšťané mě vzali do svého létajícího talíře a konzultovali se mnou některé problémy – podobné ufonské věty občas říkává prezident Mezinárodní šachové federace (FIDE) Kirsan Iljumžinov. Nyní se zdá, že nadpozemšťané vzali šachy konečně do svých rukou, aby pozemšťanům ukázali, jak je mají pořádně hrát. 

V den mých narozenin, abych si také trochu smočil, že s tím mám třeba něco společného, bylo v Londýně představeno šachové monstrum AlphaZero, který dosavadního krále šachových programů Stockfish 8 doslova deklasovalo. V zápase na sto partií AlphaZero neprohrál ani jedinou a 28 jich vyhrálo.

Ještě víc šokující byl způsob, jakým AlphaZero partie vedl (ve srovnání s běžným počítačovým šachem skoro až v lidském stylu hry, navíc okořeněném řadou překvapivých obětí), a způsob, jakým se toto monstrum šachy na učilo. Vědci z DeepMind, dceřiné společnosti Googlu, pouze zadali pravidla šachu a pak už nechali stroj, aby se skrze hraní obrovského množství partií sám učil, co je dobrý tah a co ne. Samoučicí neuronové sítě AlphaZera byly tak efektivní, že za čtyři hodiny učení tato umělá inteligence dokázala porazit stávajícího mistra světa mezi šachovými programy.

Připomeňme, že rating programu Stockfish 8 je 3400 elo, přičemž rating lidského mistra světa je 2800 elo. Rozdíl 200 bodů představuje rozdíl jedné výkonnostní třídy a rozdíl 600 bodů, jako je mezi Stockfishem a Carlsenem, znamená v praktické partii téměř jistotu výhry silnějšího hráče. Kde leží elo výkonnost monstra AlphaZero? A kde bude, pokud se bude šachy učit místo čtyř hodin třeba čtyři dny?

Podívejte se na tu nadpozemskou krásu hry AlphaZera. Nejprve dva diagramy s neuvěřitelnými taktickými údery a poté celá jedna partie, kde svého soupeře doslova znehybnil.

 

30.Sxg6!! Všichni šachoví mistři i šachové programy by sázeli, že zde bílý viděl pokračování 30…fxg6? 31.Dxe6+ Kd8 32.Jf7+ se ziskem dámy, ale že přehlédl vložku:

30…Sxg5 31.Dxg5 fxg6 Bílý má o figuru méně a žádný matový útok k dispozici. Co tam AlphaZero viděl?

32.f5!! Vg8 33.Dh6 Df7 34.f6 A nyní je již jasno všem. Černý má sice střelce navíc, ale nikam s ním nemůže, jeho pozice je svázaná a ani výměna dam to nezmění. Po dalších 18 tazích se černý vzdal. 1–0

21.Sg5!! Tah, který jiné programy nenajdou ani po hodině přemýšlení. Vždyť černý si přece bude moci po tomto tahu nejen hned vzít střelce na g5, ale bude mít i volbu tahu f5. Jenže když pokračujete v počítačem navržených tazích, vidíte, jak postupně své hodnocení mění, až přizná, že černý stojí na prohru.

AlphaZero – Stockfish 8

Partie 1

1.Jf3 Jf6 2.c4 b6 3.d4 e6 4.g3 Sa6 5.Dc2 c5 6.d5 exd5 7.cxd5 Sb7 8.Sg2 Nxd5 9.0–0 Jc6 10.Vd1 Se7 11.Df5 Jf6 12.e4 g6 13.Df4 0–0 14.e5 Jh5 15.Dg4 Ve8 16.Jc3 Db8 17.Jd5 Sf8 18.Sf4 Dc8 19.h3 Je7 20.Je3 Sc6 21.Vd6 Jg7 22.Vf6 Db7 23.Sh6 Jd5 24.Jxd5 Sxd5 25.Vd1 Je6 26.Sxf8 Vxf8 27.Dh4 Sc6 28.Dh6 Vae8 29.Vd6 Sxf3 30.Sxf3 Da6 31.h4 Da5 32.Vd1 c4 33.Vd5 De1+ 34.Kg2 c3 35.bxc3 Dxc3 36.h5 Ve7 37.Sd1 De1 38.Sb3 Vd8 39.Vf3 De4 40.Dd2 Dg4 41.Sd1 De4 42.h6 Jc7 43.Vd6 Je6 44.Sb3 Dxe5 45.Vd5 Dh8 46.Db4 Jc5 47.Vxc5 bxc5 48.Dh4 Vde8 49.Vf6 Vf8 50.Df4 a5 51.g4 d5 52.Sxd5 Vd7 53.Sc4 a4 54.g5 a3 55.Df3 Vc7 56.Dxa3 Vxf6 57.gxf6 Vfc8 58.Dd3 Vf8 59.Dd6 Vfc8 60.a4 1–0

PAVEL MATOCHA

 

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*