Jak vyhrát partii

„Vyděsím tě k smrti“ je receptem Aronjana a „unudím tě k smrti“ praktikoval Carlsen

Jak vyhrát šachovou partii? Nejde jen o šachové poučky, jak aktivně rozmisťovat figurovat, neoslabovat vlastní pozici a vést útok, ale také o psychologii. Soupeřem není počítačový program bez emocí, ale člověk… V posledním kole superturnaje Sinquefield Cup předvedli velmistři Magnus Carlsen a Levon Aronjan dva takové psychologické přístupy a oba slavily úspěch.

Mistr světa Carlsen i arménská jednička Aronjan potřebovali své poslední partie vyhrát, aby se bodově dotáhli na Fabiana Caruanu, který si očekávaně rychlou remízou se svým reprezentačním kolegou Wesleyem Soem zajistil první místo či jeho dělení, pokud by Aronjan s Carlsenem ve svých posledních duelech uspěli. Aronjan čelil ruskému velmistrovi Alexandru Griščukovi, který často padá do časových tísní. A na tom založil jeho soupeř svoji strategii. 

       Aronjan – Griščuk

       Sinquefield Cup 2018

Pozice je vyrovnaná, ale Griščukovi zde po sedmnácti tazích zbývalo již jen devět minut do časové kontroly ve 40. tahu, což znamená, že průměrně měl méně než půl minutu na tah. V jednoduché pozici by to stačilo, ale pokud bude plná taktiky a vyžadovat spoustu počítání, musí se nedostatek času projevit…

18.Vxf7??!! K takovému tahu musíte mít hodně odvahy. Ale pokud se bojíte, tak nehrajte šachy a dejte si s dětmi pexeso… Objektivně jde o nekorektní oběť věže, a tedy o hrubou chybu. Ale vzhledem k časové tísni soupeře to byl tah, díky kterému bílý partii vyhrál.

18…Kxf7 19.Vf1+ Sf5 20.g4 g6 21.Dc1 Kg7? Po třech prakticky vynucených, takže snadných tazích musí černý vymyslet, jak dál, a poprvé chybuje. Výraznou převahu mohl velmistr Griščuk držet tahem Ve6 s ideou Vf6.

22.gxf5 gxf5 23.Sxe4 fxe4 24.Df4 h6 25.Dc7+ Kh8? Druhá chyba. Lepší bylo ustoupit králem na g6 nebo na g8, aby černý nemohl převést střelce na e5 s tempem. Obecně když má soupeř černopolného střelce, stojí nekrytý král bezpečněji na bílých polích.

26.Sd6 Vg8+ 27.Kf2 Vg6 28.Se5+ Kg8 29.Ke3 Mimořádná pozice, kdy král v centru je naprosto bezpečně ukryt před soupeřovými figurami, zatímco na krále v rohu „fouká“ ze všech stran.

29…Vd8?A přichází třetí chyba, a ta definitivně prohrává partii. Černý měl postavit věž naesloupec, aby na něj jednak nepustil bílou dámu, a druhak aby na něm mohl posléze dámy vyměnit.

30.De7 Černý má úplně paralyzované figury.

30…b5 31.h4 a5 32.h5 Vg5 33.Vf6 Vxe5 34.Vg6+ s matem v příštím tahu. 1–0

Zatímco Aronjanovu strategii by šlo také nazvat „vyděsím tě k smrti“, mistr světa Magnus Carlsen v partii s bouřlivákem Hikaruem Nakamurou praktikoval strategii „unudím tě k smrti“.

 

Pozice po 34. tazích je naprosto vyrovnanou koncovkou těžkých figur. Dalších dvacet tahů mistr světa jen popotahoval figurkami tam a zpět, aniž by čehokoli dosáhl. V 56. tahu hráči vyměnili dámy, což na hodnocení pozice nic neměnilo: stále nudná popotahovaná v hluboce remízových vodách. V 62. tahu už Nakamura tu nudu nevydržel… aby jen šoupal věží po sedmé řadě, dělá černý závazný tah pěšcem, kterým bílému umožní vytvořit krytého volného pěšce na h sloupci a sobě zadělává na problémy.

63.h5 Kg7 64.Kf2 Vb7 65.Va3 Kh6 66.Ke3 a5? Černý opět nevydržel jen vyčkávat na místě. Místo toho zcela bez boje a zbytečně odevzdává svého a pěšce, čímž partii prakticky prohrává, byť se trápil ještě dalších třicet tahů, než se vzdal. 1–0

PAVEL MATOCHA

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*